Jedným z myšlienkových praotcov virtuálnej reality bol autor sci-fi William Gibson, ktorého cyberpunkový román Neuromancer dnes bežne citujú seriózni vedeckí autori. V tom desivom príbehu s povinným happyendom totiž autor ako prvý použil slovo a pojem CYBERSPACE. Ako technický pojem sa zvykne charakterizovať tromi I: immersion (vnorenie, pohltenie), imagination a interaction.

 

Virtuálnu realitu možno vidieť ako tretiu etapu vývoja počítačovej grafiky. V prvej bolo cieľom vykresliť jeden obrázok hoci raketoplánu s hladkými, oblými a realisticky vyzerajúcimi povrchmi. V druhej sa vytvárali a zobrazovali celé animácie, ktorých každý frame bol jedným obrázkom. Vo virtuálnej realite môže používateľ s animáciou interagovať.

 

Klasická, na sieti dostupná česká učebnica jazyka VRML, J. Žára: Laskavý pruvodce virtuálními svety - hovorí o piatich typoch – pohlcujúca VR, rozširujúca VR, premietaná VR, distribuovaná viacužívateľská VR a jednoduchá VR.

 

Pohlcujúca VR [Immersive VR] máva helmu so streoskopickými okuliarmi a slúchadlami a dátovú rukavicu alebo tzv. force feedback, simulátor odporu.

 

Rozširujúca VR [Augmented VR] kombinuje informácie zo skutočného sveta s prvkami VR. Napr. vojaci majú kameru na snímanie terénu, no do obrazu sa dopĺňajú symboly nepriateľských a spriatelených objektov. Spoločnosť Boeing má pre svojich opravárov káblov okuliare, cez ktoré vidia skutočné káble aj značky na ich spájanie či rozpájanie.

 

Premietaná VR [Projected VR] premieta okolo človeka hoci krajinu Mesiaca v panoramatickom "kine". Málo animácií a interakcie. Príkladom by mohla byť slávna inštalácia CAVE [jaskyňa].

 

Distribuovaná viacužívateľská VR [Multi-user distributed VR, MUDVR] sa niekedy nazýva aj televirtualita. Napr. po reálnom svete distribuovaný lekársky tím spoločne a virtuálne v reálnom čase posudzuje počas operácie stav pacienta, pre takúto aplikáciu je vyvinutý aj prototyp dátového obleku, ktorý sníma čo najviac z tela pacienta.

 

Jednoduchá VR [VR, Low-end VR] býva dostupná po sieti, obchod, múzeum alebo virtuálne mesto majú po sieti množstvo návštevníkov. Tento typ VR má enormnú dôležitosť pre elektronický obchod. Používateľa v takom prípade nazývame priamo zákazník. Vari najväčšou výhodou tohto typu je minimálna cena.

 

Projekty sieťovo dostupnej VR na FMFI UK sú napr. Virtual Heart of Central Europe, alebo Považské múzeum 3D online. Na vedeckej výstave Virtuálny svet 2012 sa bude predvádzať aj kombinácia virtuálnej Petržalky a lietania pomocou Kinectu.